Анатомия на съзнанието

Анатомия на съзнанието


В определени исторически моменти във всички култури се е приемало, че човек не е пълноценен, ако не се е научил да владее мислите и чувствата си. В Китай по времето на Конфуций, в древна Спарта, в Рим през епохата на републиката, в ранните поселища на пилигримите в Нова Англия и сред висшите класи във Великобритания през Викторианската епоха хората са били натоварени с отговорността да държат изкъсо юздите на емоциите си.

Всеки, който се отдавал на самосъжаление или позволявал на инстинктите, вместо на разсъдъка, да диктува действията му, губел правото да бъде член на общността.

За да се постигне подобна власт, определено е важно да се знае как функционира съзнанието.

Функцията на съзнанието е да представя информация за случващото се вътре и извън организма по начин, който поз­волява то да бъде оценено и съобразно тази оценка да бъдат предприети съответни действия посредством тялото.

В този смисъл съзнанието действа като клирингов център за усеща­ния, възприятия, чувства и идеи, който има задачата да кате­горизира по приоритетност цялата разнообразна информа­ция. Без съзнание ние пак щяхме да „знаем“ какво се случва, но трябваше да реагираме по рефлекс, инстинктивно. Посред­ством съзнанието можем да обмисляме онова, което сетивата ни съобщават, и да реагираме съобразно преценката си. Също така можем да създаваме информация, която не е съществу­вала преди: така е, защото разполагаме със съзнание, което може да фантазира, да измисля лъжи, да създава красиви стихотворения и научни теории.

Често като аргумент за неограничените възможности на ума биват привеждани забележителните постижения на ин­дийските факири и други практикуващи различни духовни дисциплини, и с повече основание. Но и много от тези при­мери не издържат на научно изследване, а онези, които биват потвърдени, могат да бъдат обяснени с изключително спе­циализираната подготовка на нормалния ум. В края на кра­ищата не търсим мистично обяснение за изпълнението на великия цигулар или постижението на големия спортист, макар повечето от нас да са безкрайно далеч от техните спо­собности. Йогинът е по същия начин виртуоз в контрола на съзнанието. И подобно на всички виртуози трябва да посвети много години на подготовка, не трябва да престава да се уп­ражнява.

Тъй като никой клон на науката не се занимава пряко със съзнанието, не съществува общоприето описание на неговото функциониране. Изследването му е бегло застъпено в много дисциплини, които са източник на косвени данни. Невробиологията, невроанатомията, когнитивната наука, изкуствени­ят интелект, психоанализата и феноменологията са някои от най-пряко засягащите тази материя области; опитът за обе­диняване на техните открития обаче би наподобявал онази стара притча, в която слепци трябвало да опишат слон, всеки опипвайки различна част от тялото му: резултатът бил ко­ренно различни и несвързани едно с друго описания. Без съмнение трябва да продължим да усвояваме важните факти, които тези дисциплини ни осигуряват за съзнанието, но меж­дувременно не ни остава друго, освен да изнамерим модел, едновременно основан на тези факти и достатъчно прост, за да бъде от полза за всекиго.

В този ред на мисли какво означава да бъдем в съзнание?

Означава просто, че в ума ни настъпват определени специ­фични съзнателни събития (усещания, чувства, мисли, наме­рения) и че сме способни да управляваме техния развой.

Докато сънуваме, възникват някои от същите специфични събития, но въпреки това не сме в съзнание, защото не можем да ги контролираме.

Можем да наречем намеренията силата, която поддържа информацията в съзнанието подредена.

Намеренията въз­никват в съзнанието, когато човек осъзнае, че желае нещо или иска да постигне нещо.

Те са битове информация, моделира­ни от биологичните потребности или интернализираните социални цели. Действат като магнитни полета, привличай­ки вниманието към определени обекти и отклонявайки го от други, поддържайки ума съсредо­точен върху предпочитани стимули. Често назоваваме проявлението на интенционалността с други думи, като инстинкт, потребност, подбуда или желание. Но всички те са пояснителни термини, разкриващи защо хората се държат по определен начин. Намерението, или интенцията, е по-неутрален и описателен термин; той не разкрива защо човек иска да направи определено нещо, а просто отразява факта, че това е така.

Щом човек осъзнае, че е гладен, той може да формира намерението да си набави храна. Ако го направи, поведение­то му ще е същото, както в случая, когато просто се подчиня­ва на потребност или импулс. Но от друга страна, той би могъл да пренебрегне изцяло позивите на глада. Би могъл да има някакви по-силни, противоположни намерения, напри­мер да свали излишни килограми, да спести пари или да спазва пост по религиозни причини. Понякога, както е в случая с обявилите гладна стачка, намерението да се изрази идеологическа позиция може да надделее над генетичните инструкции и да доведе до доброволна смърт.


ПОТОК – Психология на оптималното преживяване – Михай Чиксентмихай